Saturday, August 11, 2012

Perkara Yang Membatalkan Puasa & The Power of Sedekah

Assalamualaikum...

     Malam ni merupakan malam yang ke-23 dalam bulan Ramadhan.. Malam ni merupakan malam yang ganjil right..  manalah tahu yang malam ni merupakan malam Lailatul Qadar kerana malam Lailatul Qadar merupakan salah satu daripada malam-malam yang ganjil di 10 ramadhan terakhir...

     ok la.. tadi ada g surau dekat dengan rumah untuk solat isya', terawih dan witir.. biasalah di surau ini pada hujung minggu, selepas solat isya' akan diadakan tazkirah sedikit dalam masa lebih kurang setengah jam.. Penceramah jemputan pada malam ni adalah Ustaz Hanafi.. Ustaz ni ada banyak juga bagi maklumat, tentang sedekah dan macam-macam lagi lah...tapi yang aku ingat apa yang ustaz ni katakan, hanya ada 5 sahaja perkara yang membatalkan puasa tapi aku tambah sikit :


  1. Makan dan minum dengan sengaja
  2. Bersetubuh pada siang hari
  3. Keluar Air mani dengan sengaja
  4. Haid
  5. Nifas..
  6. Murtad
  7. Gila
  8. Melahirkan Anak
  9. Pengsan
  10. Muntah dengan sengaja
      Pastu Ustaz Hanafi ni cakap ulama telah membuat satu kesimpulan daripada sini bahawa memasukkan sesuatu dalam rongga badan membatalkan puasa.. and then ustaz ni mengatakan bahawa korek hidung x membatalkan puasa sbbnya x masuk dalam rongga lagi tapi kalau dah masuk rongga kira batal puasa lah..time ni pulak ustaz ni buat lawak yang mengatakan kalau umat islam tengah puasa tapi hidung penuh.. korek je la, pastu ada yang jenis tahi hidung yang melekat tu..dia pergi kesat kat tempat lain & orang lain duduk kat situ..kan dah kene kat orang lain.. pastu ktwrg gelak r ramai2..

     Ustaz Hanafi juga ada cakap yang sedekah dapat memanjangkan umur.. cerita dia pada zaman Nabi Musa A.S.. cerita dia lebih kurang cmni " pada suatu hari nabi Musa ada terlihat seorang ni yang sedang membeli-belah.. kemudian datang malaikat maut mengatakan kepada nabi Musa bahawa orang itu akan mati 3 hari lagi..kemudian setelah 3 hari, 3 minggu, orang itu masih lagi hidup dan nabi Musa pun bertanya balik kepada malaikat maut : kenapa orang itu masih lagi hidup.. Kemudian malaikat maut menjawab : disaat namanya pada daun di arasyh telah gugur, aku datang kepadanya..dan pada ketika itu jugalah dia bersedekah.. sedekah ini telah menggembirakan Allah dan Allah telah menangguhkan kematiannya..dan orang itu masih lagi hidup sehingga hari ini"..itulah ceritanya..



     Ustaz Hanafi juga ada bercerita mengenai orang arab yang suka main judi..apabila tiba je musim bulan puasa, orang2 arab ni akan balik semula ke negara dwrg dan rajin buat sedekah.. dwrg ni beranggapan sedekah membawa ong ma.. orang arab juga ada yang memberi makan kepada orang yang berpuasa.. dan pahala yang dia dapat sama seperti orang yang dia bagi makan untuk buka puasa..

*moral of the story : bersedekahlah walaupun sedikit..

No comments:

Post a Comment