Sunday, August 12, 2012

Bolehke Sengaja Membatalkan Puasa??

Part 16

     kali ini kita bincang pula mengenai feqh puasa pula.. disini kita ada dua situasi mengenai feqh puasa

Situasi  (1)

     Ada satu pasangan yang sengaja membatalkan puasa untuk melakukan jima'

manakala pada Situasi (2) pula :

     Pasangan yang bermusafir maka dia boleh untuk tidak berpuasa, tetapi permusafirannya memang niat untuk melakukan jima' - 

Soalannya adalah apakah hukum bagi kedua-dua situasi ini & adakah terdapat denda/fidyah..

Gambar Hiasan


Jawapan bagi kedua-dua situasi ini adalah :

Bagi situasi (1)

     Jika pasangan suami isteri sengaja membatalkan puasa dengan makan sebagai contoh untuk melakukan jima' semata-mata, maka bagi suami ternafi dari membayar denda (kifarah) tetapi perlulah bagi pasangan tersebut untuk menggantikn semula puasa yang telah ditinggalkan.

Bagi Situasi (2) pula :

     Jika bermusafir untuk bertujuan jima', ia juga boleh disamakan dengan situasi yang pertama tadi yang mencari helah supaya dapat mengelakkan daripada dikenakan denda.

Gambar Hiasan


Perhatian!! walaupu perbuatan mencari helah ini mampu mengelakkan ia dari dikenakan denda (kifarah) tetapi ia tidak mampu mengelakkan dirinya dari mendapat laknat Allah S.W.T kerana mereka menggunakan Ilmu untuk kesenangan diri dan untuk memuaskan nafsu syahwat mereka. Perbuatan ini juga dikira sebagai sengaja untuk tidak berpuasa dengan tidak ada sebab yang munasabah dan ia dikira sebagai perbuatan yang haram seolah-olah ia sengaja makan pada siang hari tanpa sebab.

     Ilmu dijadikan untuk beribadah dengan leih yakin kepada Allah, bukan digunakan untuk bermudah-mudah dalam melakukan Ibadah kepada Allah dan sentis mencari rukhsoh untuk kesenangan diri. Wallahua'alam

No comments:

Post a Comment