Saturday, August 11, 2012

Peritoneal Dialysis Time Puasa


Part 4

Soalannya : 

     Apakah hukum puasa bagi seseorang yang menerima rawatan Dialysis Peritoneal pada siang hari Ramadhan :)

Jawapannya : 

     "Sekiranya rawatan dialysis peritoneal itu dilakukan pada siang hari ramadhan ( bermula dari terbit fajar hingga terbenam matahari ) maka ia membatalkan puasa kerana darah yang dimasukkan semula ke dalam badan pesakit ada dicampurkan unsur kimia dan unsur berzat iaitu larutan gula dan asid amino.
Peritoneal Dialysis

     Oleh itu, orang yang berpenyakit buah pinggang yang mana kehidupan hariannya sepanjang hayat bergantung pada penggunaan dialisis Peritoneal ( tidak boleh tidak ) maka gugurlah kewajipan berpuasa ke atas dirinya dan ia hanya diwajibkan membayar fidyah iaitu secupak beras untuk setiap hari yang ditinggalkan.


     Walaubagaimanapun jika sekiranya penggunaan dialisis peritoneal hanya pada waktu tertentu sahaja ( pada keadaan kritikal ) dan kebetulan semasa itu ia berpuasa maka batal puasa tersebut dan ia wajib qada' semula puasa tersebut pada hari yang lain".

     Apa dimaksudkan dengan batal dalam hal ini adalah berlaku pertambahan dalam tubuh badan pesakit.. maka ia batal, cuma sekarang ini kene pastikan samada cuci atau gantikan darah itu ada terdapat pertambahan atau tidak pada tubuh badan pesakit.. jikamerujuk Fatwa Kebangsaan yang dijawab oleh Jabatan Mufti Johor pun batal :)

Sekian wallahua'lam 


No comments:

Post a Comment