Sunday, August 12, 2012

Mengetahui Waktu Berbuka Ketika Di Dalam Kapal Terbang


Part 8 

Soalan :

     Bagaimanakah puasa bagi orang yang menaiki kapal terbang untuk mengetahui waktu berbuka puasa? adakah dengan mengikut waktu tempatan atau waktu destinasi yang hendak dituju???

Jawapan :

     As- Syeikh Dr. Yusuf Al-Qarawi, telah mengeluarkan fatwa mengenai fatwa mengenai penentuan waktu berbuka puasa bagi orang yang bermusafir dengan menaiki kapal terbang. Beliau menyatakan bahawa waktu berbuka puasa bagi mereka ini adalah ketika jatuhnya matahari atau hilangnya matahari dari penglihatan mereka, iaitu bukan mengikut negara yang mereka berada di atanya.

Pemandangan Matahari Terbenam  Daripada
Dalam Kapal Terbang


     Mengikut fatwanya, setiap penumpang kapal terbang yang ingin berbuka puasa, waktunya tidak boleh mengikut negara yang dia berada di atasnya. Akan tetapi waktunya ialah ketika hilangnya matahari daripada penglihatan mata mereka.

Makanan dalam kapal terbang


     Demikianlah juga orang-orang yang tinggal di bukit-bukau atau ditempat-tempat yang tinggi maka akan lewatlah mereka berbuka puasa berbanding mereka yang tinggal berhampirannya di tempat rendah atau tanah datar, kerana waktu terbenamnya matahari dari penglihatan mereka lebih lewat dari waktu yang biasa.

No comments:

Post a Comment